Thursday, June 14, 2007

Nasi Ayam Express

Smp jer rumah kuarkan ayam n bahan2 nk masak mlm nie ..memula nk buat kebab ayam mkn dgn roti wholemeal (Diet lagi) pas tue ..relek2 .. lepak .. baring kjp depan TV.. sementara tgu maghrib tue ke dapur sambil nk siapkan bhn buat kebab ayam ..alih2 it turn to Nasi Ayam Express ..dlm hati "ayoooo habislah diet mlm nie " matilah ... tp sebab nk sgt mkn nasi ayam ..dah berkurun x mkn nasi ayam ..hu..hu ..dlm masa 1/2 jam jer dah siap my Nasi Ayam Express ... aiks cepatnya hubby kata ..so lps sembyg solat maghrib >baca yassin > terus menghadap nasi ayam bersama hubby ..habis 2 pinggan mkn ..wooow ....

Sos Cili Express
Panaskan periuk.Letak air rebusan dlm periuk (dlm 2 senduk).Letak bwg putih yg ditumbuk.Letak sos cili, sos tomato, sos cili thai sket, gula...Letak bancuhan tpg jagung.Kacau smp pekat.

Sos Kicap
Letak air rebusan sup td dlm 3-5 sudu dlm mangkuk.Letak kicap manis.Kacau smp pekat.

Ayam Express:
Ayam dari rebusan ditos dan diketepikan. (Gaul ayam bersama kicap manis).Goreng smp kekuning + kehitaman.

Bahan Sup :
Rebus ayam bersama air smp lembut .Letak kiub ayam. Letak garam sket. Tabur bawang goreng dan daun sup akhir skalie.

Bahan2 Nasi Ayam :
Basuh beras ketepikan. Tumbuk bawang putih (biar lebih) bersama halia dan serai. Panaskan rice cooker . Letak butter@planta. Bila panas, tumis bhn2 yg ditumbuk tadi smp garing kekuningan.Guna air rebusan sup ayam td sbg air masak nasi. Kacau nasi rata2 sehingga nasi masak.Tabur bawang goreng dan daun sup akhir sekali. Dah siap pun.


Tadaaa ..Nasi Ayam yg dah siap.. snap dlm periuk lagi tue...



Nasi Ayam Express dah pun siap .. Senang sgt nk buat .. Boleh mkn nasi ayam bersama daun salad, timun dan tomato. Td kt umh ada tomato je ..jadik ler ..he..he..he.. (dalam hati rasa bersalah ..nasi ..nasi ..kena mula diet balik esok..hu..hu..harus esok pepagi berlari ke timbang tgk meter tu gerak ke kanan tak .hu..hu..hu)

2 comments:

iRwan said...

Ayoo nasi... *pitam*
Tapi nampak sedap skali ayam tu!!!

Mama Adam Mukhriz said...

Irwan> ..he.. he ..habislah ..matilah diet i cam nie .. i kena beli stok pasta byk2 mcm u kalau x mo sentuh nasi .. boleh kan .. sian my hubby plk .. adeh ..ha..ha..ha