Sunday, July 5, 2009

Udang Tempoyak ;-)

biggrin Menu hari weekend nieh .. jgn jeles yer .. he..he.. .. udang yg kita beli kt pasir penambang hari tue kita ambk skit buat udang msk tempoyak .. utk adam plk just goreng udang goreng kunyit jer .. dah tue jer lauk hari nie .. kita nak settlekan laundry & iron baju ofis .. itu jer yg larat dibuat mrgreen

sedapnyer udang besar2 nieh .. sure terliur mrgreen

arrow Resepi > tumbuk bwg merah + putih + halia sket + kunyit hidup + cili padi@cili merah sket > serai ketuk > masukkan dlm periuk > air skit > tempoyak > garam skit > masak smp mendidih > masukkan tempoyak 2-3 sudu ikut suka > akhir sekali letak daun kesum @ bunga kantan skit gula sket jer sbg perasa > siap ... sempoi kan lol

picture from HERE
> nak buat tempoyak sendiri nieh senang jer > durian yg x elok sgt @ agak2 masam tue korang bersihkan ambk isi jer > gaul2 rata > letak garam skit > masukkan dlm bekas bertutup > perap biar dlm peti ais 2-3 minggu > dah jadik dah mrgreen

11 comments:

mica-tetty said...

semenjak blk dr vietnam...kak mmg takleh masuk udang..selama 5 hari makan seadfood..tekak dah takleh masuk ..hahahahha

shiemz said...

wah..terliurnyer diana..ghajin betul diana masak. mesti menjilat jari makan tempoyak nieh... nyum3x!

zailamohamad said...

sedapnyer..Zaila pon suka tempoyak..rajin sungguh akak masak ya;-)

Ami said...

sedapnyeee diana!kalau balik pahang,menu tempoyak nie mmg wajib ade la,arghh rindunye lauk2 msia nie,nak masak sini ami tak reti+tak de bahan(cece,alasan:p)

CT NORAMIZA said...

makan ngan nasi panas, lembik2 sket nasik tu, pheehhhhh meleleh kan :)

SyaNa said...

wahh besar nye udanggg
adoii lapar plak perot aku ni

ijan@2 aka ummihakimi said...

wah.. trus cam rse balik ni nak masak lemak tempoyak udang ler... dap nyer.. kecur da mulut nie...

pasal resepi perut lembu tu.. kite main boh je.. bawang merah,bawang putih,bilis, cili,halia dan serai.. tumiskan semua.. then masukkan perut lembu dan tempe.. sebenarnyer lagi sedap klu pedas & letak sedikit santan.. tpi kite x boh santai pon.. malas nak parut kelapa...

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

kak tetty > alahai siannyer kak ...

shiem > he..he.. mmg mkn berselera giler

zaila > hubby suka giler ikan patin tempoyak .. he..he.. geng ler

ami > alahai sian ami ..kena tgu blk mesia nantie yer

CT > itu ler .. mmg sedappppppppppp

syana > udg pasir penambang .. mmg puas hatie ;-)

ijan > masak jgn tak masak .. TQ bg resepi tue .. nanti nk try skit ..

eza said...

ni kalu en yeop nampak sure soh akak masak...oh...tidak.....

gEe said...

terliur aku dibuatnye diana...
dh le pose..sob..sob..

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

KAK EZA > ikut je lah kak .. kak kan isteri mithali

gee > sabo gee.. saboo ;-)