Tuesday, September 3, 2013

Resepi Rendang Hati + Udang

 
rasmi dapur baru dgn menu atas nie ..rending hati lembu + udang .. sama jer mcm masak rending biasa .. cuma hati lembu tu kena potong kecik2 ...rebus sekejap dgn campuran halia + garam utk bg hilang bau .. udang tu plk kopek kulit bersih .. sebelum masukkan kerisik baru masukkan udang dulu .. nie gara2 tgk drama ASTRO 952 lakonan Nadia Nissa tue .. tajuk dia RESEPI .. adam la beriya nak makan .. sudahnya dia mkn udang tu jer .. lagipun organ2 dalam nie mmg aku tak bagi budak2 makan ..
 
Resepi :
Hati dipotong kecik, rebus bersama garam + halia yg diketuk sket (utk bagi hilang bau)
Udang dibersihkan dibuang kulit
Kelapa parut dijadikan kerisik
santan
Bwg merah, bwg putih, cili kering , lengkuas, buah keras , kunyit hidup, serai (kisar)
 Panaskan minyak > tumis bahan kisar > masak smp garing > masukkan sket air > garam atau kiub ikan bilis  > asam keping > bila bahan2 dah masak sebati masukkan hati > masukkan gula sbg perasa sket >  masukkan santan > keluarkan asam keping tadi ketepikan >  masukkan udang > kerisik > daun kunyit > kacau rata , siap utk dihidangkan ;-)

10 comments:

Zura Hasan said...

sedap..zura suka hati lembu goreng kunyit cmtu je...resepi org utara..mkn lak dgn nasik panas..perghh!!...hehehe...

Anonymous said...

Gara2 tgk citer tajuk Resepi la saya meng google resepi yg agak pelik n lain dr yg lain ni. Rupanya awk pun buat sbb tgk citer tu gak..huhu..

Khairul Azmi said...

Terbaik, saya pun cari sebb tgk cite resipi. La ni nak buat la

mohd kamal johan said...

Sy pon nk buat jugak ler rendang tu....cm sedap jer..ni gara gara tgk cite RESEPI kat astro ler...

Anonymous said...

Hehee..sy pn dh tgk citer resipi gak.nk try jgk la resipi rendang hati + udang tu.mcm menarik je..

Anonymous said...

tengok dalam cerita tue dia masukkan santan dulu..boleh ker?

zamzarina abu kahar said...

Hahaha google gak sbb tgk cte resepi

zamzarina abu kahar said...

Hahaha google gak sbb tgk cte resepi

Qasehsue Anna said...

Terjebak tg0k cite resipi tu jgk.. 😂

Qasehsue Anna said...

Terjebak tg0k cite resipi tu jgk.. 😂