Friday, April 18, 2008

Ikan Patin Masak Tempoyak

biggrin Dalam kepenatan slps balik bekerja .. masih sempat masak utk keluargaku yg tersyg .. harus la hubby makin sayang cam gini kan (habislah perasan puji diri sendiri tue mrgreen) ... so menu mlm tadi simple jer ... yg penting menu utk adam tue ..pening gak nk kena pikir resepi utk Adam sorang nie... kena rajin tukar2 menu agar dia tak bosan ..dlm masa yg sama nk kena masak menu yg berkhasiat pulak tue .. aduuhhh kaget gue eek

Borocoli Soup for Adam

mrgreen naib baik dpt idea bila bukak je peti ais tu ..ternmpk ada brocoli .. terus jer siapkan bahan2nya . nasib baik hari tue sempat copy resepi dari web nie .... memandangkan bahan2 sumer dah sedia ada so masak jelah.. ada yg kita ubh2 skit dari resepi asal tu .. kita guna full cream milk.. itu jer yg ada pun ..he..he...yg bestnya tue adam mkn smp tambah 2 kali .. so walaupun penat tp berbaloi tgk Adam mkn dgn seleranya wink

biggrin utk hubby pulak kita masak lauk feberet hubby ... ikan patin msk tempoyak .. tips: kalau korg pilih ikan patin ..korang pilih ikan yg kecil2 saiznya ..sebab yg kecik tak byk lemak .. masa korg bersihkan ikan tu korang buang darah2 dlm ikan tu smp bersih & basuh @ lumur ikan dgn tepung gandum dlm 3-5 minit.. pastu bilas bersih2..utk hilangkan bau ikan patin ...oh ya korang ltk daun kesum & hirisan bunga kantan masa last skalie utk lagie menyedapkan rasa masakan nie

ikan patin masak tempoyak

telur goreng mata & kicap

arrow Resepi Ikan Patin Masak Tempoyak my style :

~ 1 ekor ikan patin - bersihkan
~ tumbuk bawang merah 4 biji (setengah org tak letak bawang takut menjejaskan rasa tempoyak) , cili api, kunyit hidup, serai 2 batang - lumurkan pada ikan bersama 3 sudu tempoyak - perapkan selama 10-15 minit
~ ltk air dlm 2-3 cawan ikut kepekatan ..masukkan asam keping sekeping .. x nak letak pun takpe sebab tempoyak tu dah masam rasanya..
~ panaskan periuk .. renihkan masakan ... kacau perlahan .. masukkan garam, perisa
~ bila masakan dah mendidih masukkan daun kunyit, daun kesum, bunga kantan, 2 biji tomato .. siap biggrin

6 comments:

lin said...

sedapnye nampak brocoli soup dengan gulai tempoyak tu..menusuk kalbu betul lah..hihih..salam perkenalan untuk diana & adam!

Ayu Farisma said...

diana...x tahan teman tgk gulai tempoyak diana tu...terliur lah..ermm..diana cantik awk pakai songket purple tu... sy pon ada kaler ijau lumut..hehhe

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

Lin > hye lin .. he.he.. pening gak nk pikir hari2 masak apa he..he.. salam perkenalan juga ;-)

ayue > hubby suka sgt2 ikan patin tempoyak ..kdg2 dah jemu tauw ... Thankx ayue ... wah kaler bj ayu cam kaler bju wed ayu dulu ;-)

~Atie~ said...

kak diana......atie dh lame ngidam nak makan ikan patin tempoyak tu, nk mkn kat kedai takut hanyir, nak maska sendiri tak pandai.nak kene blaja nih...nasib baik tak ngandung, kalau tak kak diana WAJIB masakkan tuk atie...ekekekeke

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

atie > tak per tryn n error .. ambk resepi yg kita buat tue .. try ler .. buat sendiri puas hatie ;-)

Flores Online said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Flores Online, I hope you enjoy. The address is http://flores-on-line.blogspot.com. A hug.