Monday, April 16, 2012

Mini Garden ;-)

~ ulam pegaga yan tumbuh sendiri , daun pandan , daun kari, kunyit, serai, lengkuas, limau kasturi ~

love rindu nak updates blog sendiri .. weekend lepas .. petang hari sabtu smpt ler aku membersih2kan mini kebun kt tepi rumh .. memang rutin hari sabtu aku tak kemana2 .. hubby confirm keje balik smp ke malam ... so time petang tue bagi adam & aidil main kat luar .. jengik ler kejap my mini garden sengihnampakgigi... aminnn ... hasil tanaman yg dinanti-nanti > pokok Belimbing Buluh yg ditanam x sampai 2 tahun dah berbunga dan berbuah ... boleh la ambik hasil tanamam kalau nak buat masak asam pedas, sambal tumis dan masak lemak ... setakat 3-4 biji tue masukkan belimbing buluh nie sket menari.. aku mengaku tangan aku nie bukan jenis tgn sejuk .. org-org tua kata .. tgn panas nie kalau tanam apa pun tak menjadi ... pengalaman aku pulak .. kalau tanam sesuatu ada yg jadi .. ada yg tak .. so tak tau tgn aku ie msk kategori mana sedih .. betul2 terjadi bila tanam daun kesum .. dah berkali2 tanam ..akhirnya mati kering jer pokok tue rindu.. korang layan jelah antara tanaman kt kebun mini aku yg hidup subur nieh sengihnampakgigi .. tak kalut nak membeli kat pasar .. ambik jer kat kebun tepi rumah senyumkenyit

5 comments:

lia said...

sedapnyer pegaga......

zailamohamad said...

wah jelesnya haku tgk tanaman ko..
rumah haku takde tanah so tak merasalah buat mini taman macam ni..kalau betul-betul nak pon kena tanam dalam pasu jelah

~ana~ said...

waaa..best nya..mcm2 ada kat mini garden dia....:)

fini zaini said...

blkg umh aku ade gak tanam pokok serai,pandan ngn pokok kari..yg fail pokok kunyit..asik mati je le..haih..tp pokok pegaga ko tu cam menarik je..nk menerai nnti..ekekke

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

pokok pegaga tu tumbh sendiri .. makin gemuk2 ... ;-)