Saturday, June 14, 2008

~ Ketam Masak Rempah~

biggrin TQ pada frendzy2 ( Sue@mama maryam, niza@Mommy Naufal, ami, mama ranggie, aldrina@mummy danish & faris, Tetty@mummy Mica, Ninies, Ida@Mama Aiman, cujie@mama Haikal & Alesha ) yg bg mcm2 idea utk msk ketam nie ... Hasilnya ...TARAAAAA "Ketam Masak Rempah" my style .. ni resepi my dear mama mrgreen

Bahan-Bahan :

Ketam Bunga 1 Kilo
Sedikit air asam jawa

Tumbuk :
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
seulas halia
1 betang serai

Perasa :
Daun kari
1 peket kecil serbuk kari ikan + 1 peket serbuk kari daging (letak lebih pun boleh)
1 kiub ayam
bancuhan air asam jawa
Garam

Cara2 :
-Panaskan minyak > tumis kan bahan2 yg ditumbuk + daun kari sampai wangi
-Masukkan serbuk kari, dan kiub ayam > kacau smp garing
- Tuangkan bancuhan air asam jawa > masukkan garam secukup rasa
- Masak ramuan smp garing
- Akhir sekali masukkan ketam > Kacau rata > masak sehingga kering (ketam betukar warna jd oren) > barulah diangkat
- Siap

Ketam Masak rempah

arrow oh ya ketam nie sedap kalau ratah gitu jer .. lagie best kalau mkn dgn nasik time panas2 .. seriusss best .. mrgreen

6 comments:

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

hubby kiter dr aritu teringin nk mkn ketamm...

Sue@MamaMaryam said...

harus msk ketam mggu nih...huhu sedapnya..tq diana :)

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

Zura > haa dah teringin dah kan .. harus nantie gi carik ketam taw ;-)

sue > msk sendiri puas hatie mkn ... lain dr mkn kt kedai ;-)

~Atie~ said...

beshnye dpt makan ketam..atie ngan hubby takleh makan..kami sesame alergic..telan air liur je la...ekekekkee

mY huNny BunNy SugAr HoNEy... said...

wah... menariknyer ketamrempah nih... terliur plak... tp, apakan daya.. me x leh mkn ketam... nanti bengkak satu muka... wuaaaaaaa....

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

atie > alahai sygnyer ... cam hubby kita laks alergic benda yg bercengkerang mcm kerang, lala, kepah .. tp ketam ok pulak

Niza > niza alergic jgk yer .. tak per la ... resepi nie boleh ganti dgn ayam pun ok jugak ;-)