Thursday, September 3, 2009

Sago Melaka

gambo sago melaka yg comel dari internet mrgreen
lol Menu mengidam preggy mom di waktu bln puasa nie semenjak minggu lepas lagie .. puas carik kt bazaar ramadhan tapi kecewa manjang ... lepas smp umh ptg pkl 6.45ptg semalam terus cargas membuatnya .. TQ Mama Zana sudi bg info camner nak buat sago nieh .. senang jer nak buatnya .. tak smp 30 minit pun yer .. siap sudah lol
arrow Cara2 :
> Rendam sago 5 minit bagi kembang > Masak sago dalam periuk yg berisi air + letak grm sket jer + masak smp mendidih jernih + taruk pewarna hijau (x letak pun takper) > siap angkat > tapis dan cuci bersih2 nak buang kanjinya > masukkan sago dlm acuan@bekas > sejukkan dlm fridge
> santan pekat masak + letak daun pandan + garam sket > kacau perlahan2 smp santan betul masak > sejukkan dlm fridge
> gula melaka + gula putih sket > masak asing taruk air sket > masak smp gula mendidih > sejukkan gula tadi dlm fridge
> time nak makan tue hidang sago tadi bersama santan + air gula > biarkan rendam lama skit dlm 2-3 minit nak bagi meresap rasanyer .. barulah dimakan yer .. kita nie terlebih rajin kita campur buah mangga manis yg dipotong kecik2 time nak makan tue .. memang masyukkkkkkk wehhhh mrgreen
rupa sago melaka ku yg tak comel tapi rasanya sungguh comelll lol
mrgreen sempat juga masak asam pedas ikan talapia semalam tue mrgreen

12 comments:

shuzana said...

diana..2 hari lepas..shu br buat puding sago..lebih kurang sago melaka..tp sago shu makan ngan susu cair..sedap gak..

ikan talapia masak asam pedas..boleh ek..shu slalu goreng bercili je..menu berbuka tadi..bleh la try buat..

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

shu > wah bleh yer guna susu cair .. kita dah ada santan kotak tue .. guna jer .. shu kalau ikan talapia tue shu goreng dulu sekejap .. br sedap ;-)

Nana said...

wah sedapnye dah lama xmakan menda ni

CT NORAMIZA said...

waa tabiklah ngan diana ni, sempat masak lg tu, saya mmg x sempat dan x larat :(

SyaNa said...

aku dulu b4 kawen mmg menu yg selalu aku buat kt umah mak aku
sago gula melaka
sbb senang gile..
la ni lamaaa da tak buat

eza said...

cik diana oittt!!!!awak dah kasi saya terbayang-bayang sago tu dah sampai kat tekak tau.siap boh mangga lagi ek....

huwaaaa.....asal aku wat asam pedas x kick ek????sampai skarang bila masak rasa cam tak sampai jerk....tak memenuhi kriteria2 tekak aku ler....

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

nana > buat ler nana .. sng jer ...

syana > bg idea kt ko buat yer nantie ..

kak eza > mangga tue penyeri dia .. heh..heh.. kak try tgk resepi asam pedas sy kt kitchen blog sy sempo jer main campak2

zai@umiaiman said...

sgt sedap klau mkn yang baru kuar dr peti ais.. huhu terasa sejukkk jer kat tekak...
........
klau wat sendiri rs puas kan...

mama tisya said...

jrg ada jual sago melaka kt psr ramadhan..hah dh siap wt pn diana ye..bgs2..tkpe tklawa pn janji rsnye sodap

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

zai > mmg puas hatie buat sendiri ...

erynn > itu ler seminggu lebih carik .. rupa nya tak ler mcm hotel .. janji rasa ada ..heh..heh..

AlizMieAlya said...

yg style gini liz tk penah makan..biase makan yg da dibalut ngn daun pisang..same ke ek? hihihi..tgk bahan2nye same..tp mmg sedap..

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

aliz > try ler buat ... ramai rekemon ganti santan dgn susu ideal cair tu .. lagi sedap rasanyer ;-)