Sunday, July 13, 2008

~ Bihun Goreng Sempoi ~

biggrin well hujung minggu nie kami x kemana2 pun ... aktiviti kitaorang macam biasa kemas mengemas rumah... time hujung mingu nie la rutin mengemas dibuat dgn lebih meluas & teliti.. cth mcm :- cuci kipas, cuci cermin, cuci bilik air, tukar cadar bilik, tukar langsir dan sebagainya .. even semua tue maid yg buat .. tapi kita & hubby ada jugak tolong sama-sama utk monitor .. tak lah semuanya serah bulat-bulat pada maid mrgreen ... so hari minggu nie kita masak Bihun Goreng jer ... malam tue baru la masak nasi & lauk utk hubby& adam ... nie namanya Bihun Goreng sempoi ... percaya atau tidak .. this is feberet Adam Mukhriz ... dia siap boleh tambah sampai 2 kali ok mrgreen ...

Bahan:-

Bihun cap Tesco jer (korang rendam dgn air biasa)
Cili kering + bawang besar 2 biji + bawang putih 2 ulas + belacan (dikisar)
udang kering
isi ayam, udang.. (bahan2 lain korang nak masukkan pun boleh)
sos tiram
sos ikan
Kiub Ayam
kicap manis
sayur-sayuran (kita guna kubis cina potong halus2 & carrot)
telur 2 biji (digoreng asing hancur2)

Cara2nya :-

1- Panaskan kuali > panaskan minyak > tumis bahan2 yg dikisar tadi sampai wangi & garing > masukkan udang kering > ayam > kiub ayam > garam secukup rasa > kiub ayam > sos tiram > sos ikan > masukkan sayur-sayuran dan kacau ...

2- toskan bihun yang direndam tadi > curahkan rata2 dgn air panas dlm 1-2 saat > toskan kembali > lepas tue korang terus rendam cepat-cepat dengan air paip biasa (tujuannya nak kekalkan rupa bihun tue jgn hancur bila kita masak bihun tue > toskan bihun tadi kemudian masukkan bihun ke dalam kuali

3- Masukkan kicap manis > kacau sampai rata > taburkan daun sup@bawang goreng dan telur goreng hancur sebagai hiasan bila akhir sekali ... SIAP mrgreen

~ Bihun Goreng Sempoi ~

4 comments:

mrs hafiz said...

d, nak pinjam maid.. kemas rumah leh?? ;p

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

maria > kalau umh dekat boleh jer ... kita caj murah jer .. x mahal ..he..he.. ;-) ..

KV said...

wah, mcm sedap jer. Nak kena balik goreng gak ni!

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

Kv > sempoi jer bihun nie .. senang jer nak buat ... try la nantie yer ;-)